Akte burgerlijke stand door bedrijven

Bent u notaris, advocaat of werkt u bij een overheidsinstantie? En heeft u van een inwoner een kopie van een akte van de burgerlijke stand nodig? Dan kunt u met eHerkenning een afschrift van een akte van de burgerlijke stand aanvragen. Dit gaat sneller dan wanneer u het afschrift schriftelijk bij ons aanvraagt.

Online uittreksel burgerlijke stand aanvragen (met eHerkenning)

De burgerlijke stand maakt akten op van geboorte, huwelijk, echtscheiding, geregistreerd partnerschap, beëindiging geregistreerd partnerschap en overlijden. De gemeente Smallingerland heeft de akte wanneer deze gebeurtenis in onze gemeente heeft plaatsgevonden.

Hoe werkt het

  • U logt in met eHerkenning.
  • Vul uw gegevens in en geef aan op welk adres u de akte wil ontvangen.
  • Vul het BSN en de persoonsgegevens van de inwoner in.
  • U upload een brief van uw organisatie waarin aangegeven staat voor welke gerechtelijke procedure u het afschrift van de akte nodig heeft. 
  • Geef aan welke akte u nodig heeft. 
  • U betaalt online met iDEAL.
  • U ontvangt een mail wanneer wij uw aanvraag hebben ontvangen.
  • We sturen het afschrift binnen 3 werkdagen per post naar u toe.

Let op: Kunt u niet online betalen? Dan wordt uw aanvraag automatisch afgewezen. 

Schriftelijk aanvragen

U kunt alleen per post een afschrift van een akte opvragen. Het is niet mogelijk om uw aanvraag via e-mail aan ons te sturen. Stuur de aanvraag op origineel briefpapier van uw kantoor. U kunt de aanvraag sturen naar:

Postbus 10.000, 9200 HA Drachten

In de schriftelijke aanvraag moeten het volgende staan:

  • de persoonsgegevens van de inwoner;
  • de omschrijving voor welke gerechtelijke procedure u het afschrift nodig heeft;
  • op welk adres u de akte wilt ontvangen.

Wanneer wij de aanvraag hebben ontvangen, sturen wij u een mail. Het afschrift sturen wij binnen 7 werkdagen per post naar u toe.

Kosten

Een uittreksel of afschrift uit de burgerlijke stand kost €16,60.