Verklaring omtrent gedrag
Heeft u een Verklaring omtrent gedrag (VOG) nodig? Dan bepaalt de werkgever of organisatie die een VOG van u nodig heeft of u de aanvraag rechtstreeks bij dienst Justis of bij de gemeente doet.
Digitaal bij dienst Justis aanvragen
De werkgever of organisatie zet de VOG-aanvraag online voor u klaar. U krijgt vervolgens een e-mail van dienst Justis met een aanvraagcode. Met deze code logt u in. U controleert de gegevens. Als de gegevens kloppen betaalt u de aanvraag via IDEAL.
Digitaal bij de gemeente aanvragen
De werkgever of organisatie geeft u een (deels) ingevuld aanvraagformulier. U controleert het formulier. Lever het formulier online met uw DigiD bij de gemeente waar u ingeschreven staat in de basisregistratie personen (BRP), in. Tijdens de aanvraag uploadt u een digitale kopie (scan of foto) van het volledige formulier. Daarna betaalt u de aanvraag via IDEAL.
Aanvragen
De werkgever of organisatie geeft u een (deels) ingevuld aanvraagformulier. U controleert of het formulier juist is ingevuld. U levert het formulier in bij de gemeente waar u ingeschreven staat in de Basisregistratie Personen (BRP). Maak hiervoor een afspraak. Neem bij de afspraak het formulier en uw identiteitsbewijs mee. U betaalt bij de aanvraag.
Kosten
Digitaal bij Justis: €33,85
Digitaal of aan de balie bij de gemeente: €41,35
Na uw aanvraag
Dienst Justis beoordeelt uw aanvraag. Twee tot vier weken na uw aanvraag ontvangt u van Justis de VOG per post. Wijst dienst Justis uw aanvraag af? Dan krijgt u daarover een brief. Bent u uitgeschreven en staat u ingeschreven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI)? Dan vraagt u de VOG aan bij dienst Justis.
Meer informatie
Heeft u vragen over de voortgang van uw aanvraag? Dan kunt u contact opnemen met de Dienst Justis. Bel 088 9982 200. Meer informatie over de VOG vindt u op de website van dienst Justis.