Vroegsignalering bij geldproblemen
Soms lukt het niet lukt om de rekeningen op tijd te betalen. Bijvoorbeeld voor de huur, de zorgverzekering, de energie- of waterrekening. Het bedrijf waar uw rekening nog openstaat, geeft dat dan door aan de gemeente. Dat moet volgens de wet. Zo kan de gemeente u zo vroeg mogelijk helpen bij geldzorgen.
Hoe kan de gemeente helpen?
Zodra de gemeente heeft gehoord dat u een niet-betaalde rekening heeft, krijgt u bericht van ons. Dat kan een brief zijn, een e-mail, een sms’je of een telefoontje. In sommige gevallen komt er een medewerker van de gemeente bij u thuis langs.
Het doel is altijd hetzelfde: de gemeente wil u helpen om de geldzorgen op te lossen.
Bijvoorbeeld door samen met u uw geldzaken te bekijken en uit te zoeken of u misschien recht heeft op bepaalde toeslagen of andere regelingen. De hulp is gratis en u zit nergens aan vast.
Wat kan ik zelf doen?
U kunt natuurlijk ook zelf contact opnemen met het bedrijf bij wie u de niet-betaalde rekening heeft. Misschien kunnen jullie met elkaar een oplossing bedenken. Liever samen met iemand van de gemeente? Neem dan contact op met de medewerkers van Team Vroegsignalering. Dan kijken we samen naar de juiste hulp. Zo helpt de gemeente voorkomen dat uw geldzorgen groter worden.
Heeft u geen brief van ons ontvangen, maar heeft u wel geldzorgen? Neem dan contact op met Carins. Carins helpt en ondersteunt bij geldproblemen of geldzorgen. Carins is bereikbaar via:
- Telefoonnummer: 088 506 5400 (op werkdagen tussen 08:30 uur en 17:00 uur)
- Bezoekadres: Moleneind NZ 56 in Drachten
- Website: Schuld & financiën - Carins
Wij hebben de meest gestelde vragen verzameld en geven hier antwoord op.
Hoe komen jullie aan mijn gegevens?
Vanaf 1 januari 2021 zijn de volgende bedrijven wettelijk verplicht om betalingsachterstanden aan ons door te geven:
- Energiebedrijven
- Watermaatschappij
- Zorgverzekering
- Verhuurders
Dit is geregeld in de gewijzigde Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs). De genoemde bedrijven zijn verplicht om eerst zelf met u contact te zoeken om een oplossing te vinden voor uw betalingsachterstand. Wanneer dit niet lukt geven zij uw gegevens door aan ons. In de brieven die u van deze bedrijven krijgt, staat ook hoe u kunt aangeven dat u niet wil dat uw gegevens doorgegeven worden aan de gemeente.
Welke organisaties geven informatie door?
De gemeente krijgt gegevens door van:
- Energiebedrijven
- Watermaatschappijen
- Zorgverzekeringen
- Verhuurders
Wat kost de hulp bij de gemeente?
Hulp bij de gemeente is altijd gratis.
Hoe zit het met mijn privacy?
Als u niet wilt dat uw gegevens doorgegeven worden aan de gemeente, dan moet u dat zelf doorgeven aan de bedrijven. Dit kan u doen bij uw verhuurder, uw zorgverzekeraar, uw waterbedrijf en uw energieleverancier.
De gemeente gebruikt uw gegevens alleen om contact met u op te nemen. In de privacyverklaring vindt u alle informatie over hoe de gemeente omgaat met uw gegevens. Hier staat ook hoe u een klacht indient tegen de verwerking van uw gegevens.
Wat doet de gemeente met mijn gegevens?
De gemeente heeft een beveiligd systeem waarin de gegevens op een juiste manier doorgegeven en opgeslagen worden. Dit systeem voldoet aan de eisen van de privacy (de wet AVG). Met de bedrijven die gegevens aanleveren zijn afspraken gemaakt over de bescherming van uw gegevens en uw privacy.
De gemeente doet aan iedereen waar zij een signaal van krijgt een hulpaanbod. Dit kan via brief, mail, sms, telefoon of huisbezoek zijn.
Ik heb mijn rekening al betaald, wat nu?
Wat fijn dat u de rekening al heeft kunnen betalen. Het kan zijn dat u zich nog steeds zorgen maakt over uw geldzaken? U bent niet de enige. Bij veel mensen geeft een betalingsachterstand veel zorgen. Vaak is er wel een oplossing mogelijk. Het is belangrijk om snel hulp te vragen.
De gemeente kan u gratis helpen met:
- Advies over uw geldzaken, ook als u géén schulden heeft.
- Aanvragen van regelingen voor extra geld.
- Maken van een budgetoverzicht.
Contact
Team Vroegsignalering helpt u om te voorkomen dat u verder in financiële problemen komt. Heeft u vragen over de brief of over een achterstand in betalingen? Dan kunt u met een van de medewerkers contact opnemen. De contactgegevens staan hieronder:
- Janneke Haagsma
- Bianca Romers
Algemeen telefoonnummer: 0512 581 234
E-mail: vroegsignalering@smallingerland.nl