Paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen
Bent u uw Nederlands paspoort of identiteitsbewijs (ID-kaart) kwijt of is het gestolen? Geef dit dan zo snel mogelijk door bij de gemeente waar u woont. Dit kan misbruik ervan voorkomen. Na de melding staat uw document als vermist geregistreerd. Vindt u het document na de melding terug? Lever het document dan in bij de gemeente. U mag het teruggevonden document niet meer gebruiken.
Let op: Is uw identiteitskaart afgegeven vanaf 4 januari 2021? Dan is het mogelijk om met uw identiteitskaart in te loggen via DigiD. Als u uw identiteitskaart kwijt bent, dan is het belangrijk dat u ook deze inlogfunctie laat blokkeren. Neem hiervoor contact op met de DigiD helpdesk.
Online doorgeven
Geef de vermissing van uw paspoort of ID-kaart online door met uw DigiD. U kunt de vermissing van het paspoort of de ID-kaart van uw kind(eren) tot en met 17 jaar ook online doorgeven.
Doorgeven aan de balie
Wilt u de vermissing aan de balie doorgeven? Maak dan een afspraak .
Meenemen
- Alle paspoorten en ID-kaarten die u heeft. Ook als ze niet meer geldig of buitenlands zijn.
Heeft u geen ID-kaart of paspoort? Neem dan uw rijbewijs mee. Heeft u helemaal geen ander identiteitsbewijs? Dan kan het enige dagen duren voordat u een nieuw paspoort of ID-kaart kunt aanvragen.
Kosten
- Verklaring van vermissing: gratis.
- Kosten nieuw reisdocument: zie de pagina's Paspoort of Identiteitskaart
Reisdocument kwijtgeraakt in het buitenland?
Bent u uw Nederlandse paspoort of ID-kaart kwijtgeraakt in het buitenland? Of is dit document in het buitenland gestolen? Ga dan naar de website van Rijksoverheid voor meer informatie.