Aan de slag met uw initiatief

Begin met het maken van een keuze uit de onderstaande drie mogelijkheden.

Regels voor monumenten

Heeft u plannen voor of bij een monument? Ga dan aan de slag met de regels voor monumenten.

In de gemeente zijn meerdere monumenten aanwezig. Bij een gemeentelijk monument of rijksmonument gelden strengere regels, omdat we deze bijzondere gebouwen goed willen beschermen en bewaren. Daarom hebben we 10 regels waar plannen voor monumenten aan moeten voldoen. Deze gelden ook voor reclame bij een monument.

Weet u niet zeker of een monument heeft? Controleert dan eerst op de kaart of u een rijksmonument of gemeentelijk monument heeft.

De 10 regels voor monumenten
  1. Basisregels altijd van toepassing

    We beoordelen alle plannen, ook plannen voor monumenten, op basis van de basisregels
  1. Behoud en herstel

    Behoud en herstel (renovatie en restauratie) van het monument en het erf moet altijd de basis zijn voor een plan. Bij verbouw of functieverandering is het belangrijk dat u de bijzondere kenmerken behoudt of herstelt. 
  1. Unieke kenmerken behouden

    Ieder monument is uniek, en heeft een aanwijzingsbesluit waarin de bijzondere en unieke kenmerken van het monument beschreven staan. Bij de meeste monumenten is niet alleen het gebouw bijzonder en waardevol, maar ook het erf eromheen. De inrichting van het terrein en de omgeving zijn vaak heel belangrijk voor de unieke uitstraling van het monument.
    We nemen de inhoud van het aanwijzingsbesluit en de omgeving van het monument mee bij het toetsen van uw plan. 
  1. Duidelijk ontwerp

    Bij toevoegingen of veranderingen aan, op of bij een monument (of het erf) wordt met zorg voor een hoog kwaliteitsniveau een duidelijke ontwerpkeuze gemaakt:
    • het ontwerp past bij de specifieke eigenschappen van het gebouw (qua stijl, tijdsbeeld, kleur en materiaalgebruik);
    • het (nieuwe) ontwerp valt niet op;
    • het ontwerp is herkenbaar (eigentijds) met respect voor alle (stijl)kenmerken. 
  1. Passende kleuren, materialen en detaillering

    Het kleurgebruik, de gebruikte materialen en de detaillering (de technische uitvoering) passen bij de ontwerpkeuze en zijn van hoge kwaliteit. 
  1. Dakkappellen en dakramen ondergeschikt

    Dakkapellen en dakramen zijn duidelijk ondergeschikt en doen geen afbreuk aan de herkenbaarheid van de kapvorm, het dakvlak en eventuele specifieke details van het dak of dakranden. 
  1. Reclame ondergeschikt

    Reclame-uitingen zijn duidelijk onderschikt en mee-ontworpen in stijl van het monument. 
  1. Schuttingen en andere erfafscheidingen groen en ondergeschikt

    Erfafscheidingen hebben een groen karakter of zijn mee-ontworpen in de stijl van het monument en/of oorspronkelijke erfinrichting. 
  1. Technische installaties ondergeschikt

    Installaties, zoals bijvoorbeeld een liftschacht, zijn duidelijk ondergeschikt in het beeld. 
  1. Zonnepanelen, groene daken en duurzaamheid ondergeschikt

    Zonnepanelen of een groen dak zijn bij een monument mogelijk. Ook andere maatregelen ten behoeve van duurzaamheid zijn toegestaan. Maar, deze blijven altijd ondergeschikt in het beeld. Ze doen geen afbreuk aan de herkenbaarheid van de kapvorm, het dakvlak en andere specifieke kenmerken van het monument.

Regels voor reclame

Wilt u reclame maken op uw terrein of gebouw? Daarvoor gelden speciale regels. Let op, wilt u reclame maken op of bij een monument? Dan gelden de regels voor monumenten.

Welke regels zijn er

Wilt u reclame maken op of bij een gebouw, of reclame maken in de openbare ruimte? Voor reclame gelden veel verschillende regels. Welke type reclame past het beste bij uw plan?

1. Wilt u tijdelijk reclame maken (zoals voor evenementen of een open dag)? 

Voor tijdelijke reclame gelden beleidsregels. U kunt een vergunning aanvragen voor tijdelijke reclame.  Of mail naar evenementen@smallingerland.nl voor meer informatie.

2. Wilt u reclame maken met een maatschappelijke boodschap (ideële reclame)?

Voor ideële reclame heeft u geen vergunning nodig. Dit mag bijvoorbeeld via folders, aanplakbiljetten, reclameborden, spandoeken, etc. (Artikel 7 van de Grondwet). De gemeente mag de duur en de plaats wel beperken.

3. Controleer welke reclame niet is toegestaan 

Niet alles mag als het gaat om reclame. Controleer eerst of uw plan voor reclame valt onder de lijst met verboden vorm van reclame.

Lijst verboden reclame
  • Reclame voor producten en diensten die niet in het pand verhandeld of uitgevoerd worden. Uitzondering hierop is reclame bij sportvelden, sporthallen en andere voor de beoefening van sport bedoelde gebouwen.
  • Reclame-uitingen die hinder veroorzaken en de (verkeers)veiligheid in gevaar brengen.
  • Reclame-uitingen die het uitzicht op de openbare ruimte en het landschap ernstig belemmeren.
  • Reclame-uitingen die afbreuk doen aan de kwaliteit van de openbare ruimte en het landschap.
  • Reclame-uitingen die het straatbeeld ontsieren.
  • Vaste of verplaatsbare reclame op een onbebouwd perceel.
  • Reclame-uitingen op spandoeken en banieren.
  • Reclame-uitingen op doek/zeil in een spanframe. Uitzondering hierop is deelgebied 2, 3 en 4 van bedrijfsterreinen en bedrijvenparken (kijk op de reclamekaart), in deze gebieden is deze vorm van reclame wel toegestaan.
  • Bewegende reclame.
  • Reclame met mechanische/bewegende delen.
  • Daglicht reflecterende reclame.
  • Lichtcouranten, bewegende lichtobjecten, ledschermen, etc.
  • Knipperde reclame-uitingen en lichtcouranten.
  • Beeldschermreclame aan de buitenzijde van een gebouw.

4. Controleer welke reclame vergunningsvrij is! 

Sommige soorten reclame zijn vergunningsvrij. Het is de moeite waard om te bekijken of uw reclame hieraan voldoet. 

Lijst vergunningsvrije reclame
  1. Opschriften, aankondigingen of afbeeldingen in het binnengedeelte van een zaak, die niet gericht zijn op zichtbaarheid vanaf de weg.
  2. Opschriften of aankondigingen,  op of aan een gebouw, aangewezen door de overheid.
  3. Opschriften of aankondigingen op of aan een gebouw, met als voorwaarden:
    • gezamenlijk geen grotere oppervlakte dan 0,50 m2, en de langste zijde korter dan 1,00 meter;
    • uitsluitend bedoeld voor de openbare verkoop of een aanbieding tot verkoop, verhuur of verpachting van een onroerende zaak (voor zolang zij feitelijke betekenis hebben);
    • dat het opschrift of de aankondiging betrekking heeft op het beroep, de dienst of het bedrijf dat in of op de onroerende zaak wordt uitgeoefend of waarvoor de zaak is bestemd.
  4. Opschriften die betrekking hebben op de naam of aard van in uitvoering zijnde bouwwerken of op de namen van degenen die bij het ontwerp of de uitvoering van het bouwwerk betrokken zijn, mits deze opschriften zijn aangebracht op borden bij of op de in uitvoering zijnde bouwwerken zelf, voor zolang zij feitelijke betekenis hebben;
  5. Opschriften of aankondigingen op of aan onroerende zaken dienstbaar aan het openbaar vervoer, indien deze zijn aangebracht ten dienste van dat vervoer.

Meer weten? 

Kijk dan in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Vergunningsvrije reclame voldoet aan lid 2a tot en met e van artikel 4:15 van de APV (Ontsierende, hinderlijke of gevaarlijke reclame e.d.).

5. Wilt u reclame aanbrengen op een monument?

Voor reclame bij een monument gelden strengere regels. Dit zijn dezelfde regels als voor andere (bouw)plannen bij monumenten.

6. Wilt u reclame maken in de openbare ruimte?

Reclame in de openbare ruimte is meestal niet mogelijk. Dit is bijvoorbeeld reclame langs de weg, in een bushokje of op een reclamebord. De gemeente heeft aparte regels voor reclame en bewegwijzering in de openbare ruimte.

Regels reclame openbare ruimte

Reclame

Reclame-uitingen in de openbare ruimte richten we altijd in samen met het straatmeubilair. De gemeente heeft overeenkomsten met particuliere bedrijven voor reclame in de openbare ruimte. Een goed voorbeeld hiervan zijn de bushokjes.

Bewegwijzering

Op bedrijfsterreinen is de bewegwijzering (naar bedrijven bijvoorbeeld) in openbare ruimte altijd eigendom van de gemeente. Verder kan de gemeente er voor kiezen bewegwijzering te plaatsen naar algemene voorzieningen, zoals de begraafplaats, de bibliotheek of het gemeentehuis. Deze zogenoemde ‘objectbewegwijzering’ is alleen mogelijk voor objecten die veel publiek aantrekken of een recreatief of toeristisch karakter hebben.

Regels

Alle deelgebieden en objecten

  • De gemeente Smallingerland werkt niet mee aan individuele aanvragen.
  • Voor reclames in abri's bij bijvoorbeeld bushaltes, billboards, aan lantaarnpalen en lichtmasten, op reclamezuilen en voorzieningen voor stads- en dorpsplattegronden en voor ‘individueel plakken’ bestaan overeenkomsten met particuliere bedrijven. Hierin zijn ook bepalingen voor onderhoud en vormgeving beschreven.
  • Reclame aanvragen gebaseerd op een integrale ruimtelijke afweging en uitgewerkt privaatrechtelijke overeenkomst zijn welstandsvrij, bijvoorbeeld zelfstandige reclamemasten.

Bewegwijzering op bedrijfsterrein en kantorenpark

Bewegwijzering vormt per bedrijventerrein of kantorenpark een ‘familie’ met één uitstraling. Individuele bewegwijzeringen zijn niet toegestaan.

Plaats objectbewegwijzering

  • Geen bewegwijzering die het zicht op de openbare ruimte ernstig belemmerd.
  • De plaats wordt in overleg met de gemeente bepaald.
  • De bovenzijde van het bord bevindt zich op maximaal 1 meter boven het aansluitende maaiveld.

Afmetingen objectbewegwijzering

  • Maximaal 0,23 meter hoog en 1,5 meter lang per paneel.
  • Maximaal 8 doelen op 1 punt objectbewegwijzering.

Vormgeving objectbewegwijzering

Het college kan nadere eisen stellen aan de vorm en kleurstelling van de bewegwijzering.

7. Regels voor reclame – de snelle route

Valt uw plan niet onder de verboden vormen van reclame? En gaat het niet om reclame bij een monument of in de openbare ruimte? Dan kunnen veel vormen van de reclame de snelle route volgen.

De regels voor reclame verschillen per gebied. Reclame is namelijk niet overal op dezelfde manier nodig of gewenst. Bekijk via stap A, B en C op welke wijze u reclame mag maken. 

Stap A. In welk gebied ligt uw locatie? Kijk op de reclamekaart

Stap B. Ga naar de regels van het gebied waarin uw plan ligt. Bekijk welke regels er gelden in het gebied

  • R1. Buitengebied
  • R2. Centrum en stedelijke lintbebouwing
  • R3. Stedelijke woonwijken
  • R4. Dorpen
  • R5. Bedrijventerrein en kantorenparken
  • R6. Detailhandelscentrum Martin Luther Kingsingel
  • R7. Sport-, recreatie-, groengebieden en begraafplaatsen

Stap C. Aan de slag met uw plan

Voldoet u aan de regels voor reclame in het gebied waar uw plan ligt? Dien dan een omgevingsvergunning voor uw bouwplan in. Ook kunt u uw plan eerst laten toetsen op haalbaarheid.

Wat als u plan niet past binnen de snelle route?

Past uw plan voor reclame niet binnen de eerste 7 punten? Dan is een uitgebreide toetsing nodig. We beschouwen uw plan dan als een bijzonder bouwplan.

Regels voor alle overige bouwplannen

Geen plan voor een monument of reclame? Dan valt uw plan onder de categorie ‘overige bouwplannen’. Welke regels er dan gelden hangt af van de grootte en de plek van het bouwplan. We helpen in vier stappen om de juiste regels te vinden waar uw plan aan moet voldoen.

Ga naar het stappenplan voor bouwplannen